System pary Piotr Beling - Maciej Turant

    Otwarcia:

  • 1♣ - [11,5-14,5PC w składzie równym](1) lub [15,5+PC i 5+♣](2) lub [18,5+PC](3)
  • 1♦ - [11,5-18PC 5+♦ lub 4♦-4-4-1](1) lub [11,5-15PC 4♦-5♣](2)
  • 1♥ -11,5-18PC 5+♥, przy dużej dysproporcji nie wyklucza 5pików
  • 1♠ -11,5-18PC 5+♠
  • 1nt - 15,5 - 17,5 PC, skład równy, bez 5♥/♠
  • 2♣ - 11,5 - 15PC 6+♣ lub 5+♣-4+♥/♠, absolutnie wykluczone jest 11PC z brzydkimi treflami na 1 i 2 ręku!
  • poza ligą: (multi)
  • 2♦ - 6+♥/♠
  • 2♥ - 5+♥-5+inne
  • 2♠ - 5+♠-5+młode
  • 2nt - 5+♣ i 5+♦
  • koniec: poza ligą
  • w lidze: (Dwukolorówki Zdzisia)
  • 2♦: 5-11PC i 5+♦-5+♠ albo 6+♥
  • 2♥: 5-11PC i 5+♥-5+♣ albo 6+♠
  • 2♠: 5-11PC i 5+♠-5+♣ albo 5+♥-5+♦ czarne albo czerwone
  • 2nt: 5-11PC i 5+♠-5+♥ albo 5+♦-5+♣ starsze albo młodsze
  • koniec: w lidze
  • 3♣/♦/♥/♠ - ładne 6+♣/♦/♥/♠, konstruktywne na 1 ręku i po partii
  • 3nt - pełny młody bez stopera bocznego
  • 4♣ - blok na treflach
  • 4♦ - blok na karach
  • 4♥ - blok, około 8 lew na ♥
  • 4♠ - blok, około 8 lew na ♠
  • 4nt - 6+♣ i 6+♦
  • Dalsza licytacja:

    Licytacja po otwarciu 1♣:

  • 1♦ - [0-6PC](1) lub [15+PC bez starszej czwórki i młodszej piątki](2) lub [7-9PC 6+♣/♦](3)
    • 1♥/♠ - [11,5-15,5PC 3-4♥/♠] lub [15,5-17PC 4♥/♠ i 5+♣] lub [18-acol PC 5♥/♠]
      • 2nt - (2) 17+PC
      • 3♣/♦ - (3)
      • 3nt - (2) 15-16PC
    • 1nt - 19-22PC, skład równy, mogą być starsze 4ki i brzydkie 6♦
    • 2♣ - 18+PC, 5+♣, nie wyklucza 4♥/♠
      • 2♦ - GF
      • inne - naturalne, NF
    • 2♦ - acol TODO dalsza licytacja do dopracowania
      • 2♥ - 0-3PC
      • inne - 4+PC, naturalne
    • 2♥ - 6+♥, 19+PC
    • 2♠ - 6+♠, 19+PC
    • 2nt - 22-24PC, skład równy, nie wyklucza 4♥/♠
    • 3♣ - 15,5-17PC, 6+♣ (dobrych), wyklucza 4♥/♠
    • 3♦ - 19+PC, ładne 6+♦
  • 1♥/♠ - 7+PC, 4+♥/♠., jeśli zawiera 5+♣/♦ to poniżej GF
    • 1♠/nt
      • 2♣ - pro
        • 2♦ - dół bez fitu
        • 2♥ (drugi stary) - fit i 4♥, dół!!!
        • 2 kolor partnera - dół z fitem
        • czyli wszystkie odzywki do koloru pytania włącznie oznaczają dół
        • 2nt - góra bez fitu
        • inne - góra z fitem, naturalne
      • 3♣ - 6+♣ NF
    • 2♣ - 15,5+PC i 5+♣
      • 2♦ - 10+PC, GF, nic nie mówi o karach
      • inne - nie forsują
    • 2♦ - odwrotka (po 1♥ przy 3♥ raczej wyklucza 4♠)
      • 44556677...
    • 2nt - silny trefl w składzie równym bez fitu i 4+pików, może być 5♦ (nawet 5♦ i 4♣)
    • 3♣ - 15,5-17PC, 6+♣ (dobrych), wyklucza 4♥/♠
    • 3♦ - (3) na 6+♦
    • 3 w kolor partnera - około 16PC i [4♥/♠-5♣] lub [4-4-4-1♦]
    • 3nt - 18-19PC, skład równy, bez fitu i aspiracji (mało asów)
  • 1nt - 7-11PC, bez 4+C/P, może być młodsza 6ka
    • 2♣ - (2) lub (3) z 5+♣
    • 2♦ - (3) z 5+♦ lub ze składem równym
      • 2♥ - 3♥, 2♠, 44
      • 2♠ - 3♠, 2♥, 44
      • 2nt - 4333
      • 3♣/♦ - 5+♣/♦
    • 2♥/♠ - (3) z 5+♥/♠
    • 2nt - góra (1), wzorcowo 14PC i 5♣
    • 3♣ - 15,5-17PC, 6+♣, wyklucza 4♥/♠
  • 2♣/♦ - 5+♣/♦, jeśli są 4♥/♠ to GF (jeśli nie ma siły na GF to licytujemy starszą 4kę)
    • 2♥/♠ - 4♥/♠, nadwyżka GF
    • 2nt - dół nie wyklucza 4♥/♠, NF
      • 3♥/♠ - 4♥/♠ GF
    • 3 w kolor partnera - dół, fit, NF
      • 3♥/♠ - 4♥/♠ GF
  • 2♥/♠ - 6+♥/♠ 4-7PC !!!TODO spr. jak inni grają
  • 2nt - 11-13PC (bilans), skład równy bez 4♥/♠
  • 3♣/♦ - 6+♣/♦ 9-11PC, inwit
  • 3♥/♠ - 7+♥/♠ z dwiema figurami starszymi, nic bokiem
  • 3nt - 13-15PC (bilans), skład równy bez 4♥/♠
  • (ktr)
    • pas - negat, 3+♣
    • rktr - 10+PC
    • 1♦ - negat, bez 3+♣ albo z jakimś układem
    • 2♣/♦ - 5+♣/♦, 7-11PC, NF
    • 2♥/♠ - 5+♥/♠, 4-7PC, NF
    • 2ba - młode, 4-7PC
  • (1♦)
    • ktr - 4-5♥ i 4♠ 7+PC
    • 2♣ - 5+♣, 7-11PC, NF
    • 2♥/♠ - 5+♥/♠, 4-7PC, NF
  • (1♥)
    • ktr - negatywna, bez 4♠, możliwość gry w oba młode, np. 3♠2♥44
    • 2♣/♦ - 5+♣/♦, 7-11PC, NF
  • (1♠)
    • ktr - 4+♥ 7+PC
    • 2♣/♦ - 5+♣/♦, 7-11PC, NF
  • (1ba) - klasyczne
    • ktr - siła, karna
    • 2♣ - 4+♥-4+♠
    • 2♦ - 5+♥
    • 2♥ - 5+♠
    • 2♠ - transfer na ♣
    • 2ba - transfer na ♦

    Licytacja po otwarciu 1♦:

  • 1♥/♠ - 7+PC, 4♥/♠
    • 1♠
      • 2♣ - 4ty kolor
    • 1nt
      • 2♣ - pro, patrz: 1♣ - 1♥/♠ - 1NT
    • 2♣ - 5-4 na młodych 11,5-15PC
    • 2ba - 6+♦ bez 3 w kolorze partnera, 16-18PC
    • 3♣ - 4+♣ 16-18PC
    • 3♦ - 6+♦ i 3 w kolorze partnera, 16-18PC
  • 1ba
    • 2♣ - 5-4 na młodych 11,5-15PC
  • 2♦ - 10+PC, bez 4♥/♠, forsuje do 3♦
  • (1♥)
    • ktr - negatywna (czarne), mogą być 4♠, wyklucza fit ♦
    • 1♠ - 4+♠, lekko sugeruje fit ♦

    Licytacja po otwarciu 1♥/♠ (oznaczmy kolor otwarcia jako "o"):

  • 1nt - 7-11pc (pół-forsujące nt), wyklucza 3+o, może zawierać b. różne składy (gdy siła nie pozwala licytować wyżej)
    • 2♣ - 4+♣ lub 15-16PC w składzie równym, NF ale trzeba ostrożnie pasować (z niezłą tolerancją trefl)
    • 2♦ - 4+♦, NF
    • 2♥ - 6+♥ NF (po otwarciu 1♥) / 4+♥ NF (po otwarciu 1♠)
    • 2♠ - 4+♠ F (po otwarciu 1♥) / 6+♠ NF (po otwarciu 1♠)
    • 2nt - 16+PC, bez innej 5ki, może być słabe 6♥/♠
    • 3kolor inny niż o - 5+licytowany kolor 16+PC
    • 3o - ładne 6+o, mocny inwit, NF
    • 3nt - 17+PC, 5o332, NF
  • 2♣ - [5+♣ GF](1) lub [5+♣ i 3+o, inwit](2) lub [3+o, GF](3)
    • 2♦/♥ (poniżej 2o) - 4+♦/♥
      • 2o - (3)
      • 3o - (2) !!!
      • inne - (1)
    • 2o - dół
      • 2nt - (1) w składzie równym lub (3), GF
      • 3o - (2) !!!
      • inne - (1)
    • inne (powyżej 2o) - GF
      • 3o - 3+o, aspiracje szlemikowe
      • 4o - 3+o, brak aspiracji, zazwyczaj (2)
      • inne - naturalne, zazwyczaj (1) bez fitu
  • 2♦ - [5+♦ GF](1) lub [5+♦ i 3+o, inwit](2)
    • do 2o włącznie
      • 3o - (2) analogicznie do 1♥/♠-2♣-...-3o
  • 2nt - inwit z fitem, bez bocznej 5ki
  • 3♣/♦ - 6+♣/♦ z 2 figurami starszymi, co najwyżej Wxo, NF (inwit do 3nt)
  • 3nt - bilans, 3o, skład równy (4333) z trzymaniem w 2gim starym
  • (ktr)
    • 1♠ - 4+♠ naturalne
    • 1ba, 2♣... - transfery
    • 2(o-1) - 3+o 7-10PC
    • 2o - 3+o 2-7PC
  • alternatywne rozwiązanie dla sekwencji 1♥/♠-2♣/♦ i 1♥/♠-3♣/♦:
  • (wydaje sie dość logiczne ale w przeciwieństwie do w/w które wiele lat testował mój tata nie jest przetestowane)
  • 2♣ - [5+♣ GF](1) lub [6+♣, inwit](2) lub [3+o GF](3)
    • 2♦/♥/o (do 2o włącznie)
      • o zalicytowany jak najniżej - (3)
      • 3♣ - 6+♣, brak 3+o, NF (2)
      • inne - (1) wada: nie można powtórzyć trefli nawet z ładnym kolorem 6+
  • 2♦ - [5+♦ GF](1) lub [6+♦, inwit](2)
    • analogicznie, j.w.
  • 3♣/♦ - 5+♣/♦ i 3+o, inwit
    • 3o - NF
    • 4o - NF
    • inne - q-bid, GF
  • koniec: altrnatyne rozwiązanie dla sekwencji 1♥/♠-2♣/♦ i 1♥/♠-3♣/♦
  • Licytacja po otwarciu 1nt:

  • 2♣ - stayman, zawiera ręce:
  • inwit do 3nt w składzie równym, może być bez starszej 4ki (po odp. licytujemy 2nt)
  • słaba ręka w układach: 4441, 5-4 na starych i 5młoda-4starsza (po odp. licytujemy pas lub najbliższą pasującą odzywkę w kolor)
  • inwit ze starszą 4ką (ale nie 5-4 na starych - w takim wypadku transferujemy)
  • silne ze starszą 4ką w układach: 5-4 na starych albo w miarę równym (bez młodszej 5ki)
  • Odpowiedzi:
    • 2♦ - brak 4♥/♠
      • pas - 5+♦ i 4+♥/♠ albo 4441♣ najbliższe pasujące obsługują warianty słabe
      • 2♥ - 5+♥, 4+♠, NF
      • 2♠ - 5+♠, 4+♥, NF
      • 2nt - inwit do 3nt
      • 3♣ - 5+♣ i 4♥/♠, NF, lekki inwit najbliższe pasujące obsługują warianty słabe
      • 3♦ - nat., F
      • 3♥ - 4+♥ i 5+♠ GF (smoleń)
      • 3♠ - 5+♥ i 4+♠ GF (smoleń)
    • 2♥ - 4♥ (i może 4♠)
      • pas - słaby z 4+♥ najbliższe pasujące obsługują warianty słabe
      • 2♠ - 5,5+♣/♦ i 4♠, lekki inwit, NF najbliższe pasujące obsługują warianty słabe
      • 2nt - inwit do 3nt
      • 3♣/♦/♠ - 4+♥, GF, nat. wsk. wart.
    • 2♠ - 4♠ (bez 4♥)
      • pas - słaby z 4+♠ najbliższe pasujące obsługują warianty słabe
      • 2nt - inwit do 3nt
      • 3♣/♦ - 5,5+♣/♦ i 4♥, NF!!! najbliższe pasujące obsługują warianty słabe
      • 3♥ - 4+♠, GF (nic nie mówi o kierach)!!!
  • 2♦/♥ - transfer na ♥/♠
    • 2nt - 3♥/♠, ładne 17+PC góra na 3ce z usupełnieniem
      • 3♦/♥, 4♦/♥ - wtórny transfer
    • 3♣ - 4♥/♠ 16,5+PC, po 2♥ nat. wkazanie wart. góra na 4ce
      • 3♦/♥, 4♦/♥ - wtórny transfer
    • 3♦ - (niedopuszczelne po 2♦ bo wymusiło by czasami grę ze złej reki) 4♥/♠ 16,5+PC góra na 4ce
      • 3♥, 4♥ - wtórny transfer
    • 3♥/♠ - 4♥/♠, 16,5+PC (zabezpieczenie przed niedolicytowaniem końcówki) dół na 4ce
  • 2♠ - transfer na ♣
    • 2nt - góra z uzupełnieniem
    • 3♣ - brak wyraźnej nadwyżki
  • 2nt - transfer na ♦
  • Licytacja po otwarciu 2♣:

  • 2♦ - pytanie (jest jedyną możliwością sforsowania)
    • 2♥ - 4♥
      • 2♠ - dalsze pytanie, odpowiadający naturalnie opisuje skład
    • 2♠ - 4♠
      • 2nt - dalsze pytanie, odpowiadający naturalnie opisuje skład
    • 2nt - 6+♣, brak 4♥/♠, ładna karta lub nadająca się do zajęcia NT
      • 3♣ - NF
    • 3♣ - 6+♣, brak 4♥/♠, brzydka karta
  • 2♥/♠ - NF
  • 2nt - bilans, NF
  • 3♣ - fit, NF (może być 0PC)
  • 3♦/♥/♠ - 6+♦/♥/♠ inwit, bez fitu, NF
  • 3nt - bilans, NF
  • Licytacja po otwarciu 2♦ (multi) nie dotyczy ligi:

  • ktr (przeciwnik)
    • pas - mam kara albo Robert na imie:)
    • rktr - siła
  • 2♥/♠ - do koloru
  • 2nt - pytanie
    • 3♣ - silny
    • 3♦/♥ - słabe na ♥/♠
    • 3♠ - TODO
    • 3nt - pełny kolor
  • 3♣ - inwit z własnym ładnym starszym 6+!!!
    • 3 w kolor inwitu - dół
    • 4 w kolor inwitu - góra
    • inne - naturalne wskazanie wartości
  • 3♦ - inwit z fitami w starych
  • 3♥/♠ - do koloru
  • 3nt - NF
  • 4♣ - zalicytuj swój kolor transferem
  • 4♦ - zalicytuj swój kolor
  • 4♥ - na własnych kierach, NF !!!
  • 4♠ - na własnych pikach, NF !!!
  • Licytacja po otwarciu 2♦/♥/♠ (Dwukolorówka Zdzisia) dotyczy tylko ligi:

  • 2nt - pytanie o skład i siłę (w przypadku silnej odpowiedzi forsuje do końcówki). W odpowiedzi otwierający licytuje:
    • - Gdy ma układ 5+-5+: starszy z posiadanych kolorów z górą otwarcia (8-11PC), a młodszy z dołem (5-7PC).
    • - Kolor monokoloru, gdy ma monokolor i dół (5-7PC).
    • - 3BA, gdy otwierał na pięknym monokolorze (minimum AKWxxx, albo ADWxxx jeśli król jest w impasie).
    • - Pozostałą odzywka na wysokości trzech (kolor, którego nie mógł mieć) z monokolorem i górą (8-11PC)
  • kolor, który może mieć partner (lub pas) - do koloru
    • pas - mam ten kolor
      • inne - zniesienie na kolor niższy od posiadanego oznacza nadwyżkę, w tym zalicytowanie najniższej możliwej odzywki oznacza dłuższy najdalszy kolor
  • kolor, którego nie może mieć partner - naturalne (lub wskazuje wist), forsuje na jedno okrążenie.
  • ktr (przeciwnik)
    • pas - do koloru
    • rktr - siłowa, dalej kontruje się karnie

    Licytacja po otwarciu 2nt (Dwukolorówka Zdzisia) dotyczy tylko ligi:

  • 3♥ - pytanie o najkrótszy kolor
    • 3♠, 4♣/♦ - najkrótsze ♠/♣/♦
    • 3nt - najkrótsze ♥
  • 3♣ - do koloru
    • pas - mam ♣ (i ♦)
    • 3♦ - mam ♥/♠ i nadwyżkę (zabezpieczenie przed uciekającą końcówką)
    • 3♥ - mam ♥/♠
  • inne - do koloru
    • pas - mam ten kolor
    • inne - zniesienie na kolor niższy od posiadanego oznacza nadwyżkę układową, w tym zalicytowanie najniższej możliwej odzywki oznacza dłuższy najdalszy kolor
  • ktr (przeciwnik)
    • pas - siła i zatrzymania w kolorach starszych (partner ma spasować z młodymi), dalej kontruje sie karnie
    • rktr - z własnym longerem, dalej parner licytuje najbliższy kolor którego nie ma

    Licytacja dwustronna po otwarciu 2♦/♥/♠/2nt (Dwukolorówka Zdzisia) dotyczy tylko ligi i wejściu przeciwnika (o to kolor otwarcia):

  • kolorem do wysokości 3o włącznie
    • ktr - siłowa do koloru, otwierający ma obowiązek znieść, jeśli przeciwnik nie wszedł jego kolorem
  • kolorem powyżej wysokości 3o
    • ktr - karna

    Konwencje strefy szlemowej

    Pytanie o asy

  • Pytaniem o wartości jest odzywka:
    • 4BA - jeśli nie jest inwitem i nie zachodzi 1 z przypadków niżej
    • 4♠ - jeśli ustalony jest kolor młody
    • 4♣ - w sekwencji 1BA-4♣
  • Pytanie jest o 5 wartości (asy król atu), odp. wg. schematu 102 (przy 2, dama atu, potem króle).
  • Kolejne pytania są o: damę atu, króle, itd. (odp. 012, skrócone)
  • Jeśli kolor atu nie jest ustalony pytanie jest o 4 asy (odp. 102), przy 2 z królami.
  • W razie interwencji przeciwników kontrą po BA:
    • rktr - mocno chcę ukarnić
    • pas - dopuszczam ukarnienie
    • inne - bez zmian
  • W razie interwencji przeciwników kontrą po odp. kolorem:
    • rktr - mam zatrzymanie 1 klasy w kontrowanym kolorze
    • pas - sprawdzenie czy partner ma zatrzymanie 1 klasy w kontrowanym kolorze

    Licytacja dwustronna:

    Wejścia, ustalenia ogólne:

  • q-bid michelsa na pkt. przedzielonych tj. do 11 albo od 15
  • po 2♣ drury, odp.:
    • 2♦ - dół albo góra
    • inne - średnia karta, nat.
  • po 2♣ drury i interwencji, odp.:
    • pas - dół (7-11PC)
    • ktr lub rktr - dobre wejście (od 12PC)
    • kolor przeciwnika - góra wejścia
    • inne - 7-12PC nadwyżką układową (5-4 lub 6+), chyba że ta siła 7-12PC dla danego układu została wykluczona przez inne możliwe wcześniej wejścia, wtedy siła większa

    Wejścia po otwarciu przeciwnika 1♣:

  • ktr - [13+PC 3+-4+ w starych] lub [objaśniająca]
    • 1♦ - negat
  • 1♥/♠ - 7+PC i 5+♥/♠ (ładne jeśli poniżej 10PC)
  • 1nt - 8-15PC, 5+♣ bez 4♥/♠!!!
    • 2nt - naturalne, bilans
  • 2♣ - 8-15PC, 5+♣ i 4♥/♠ !!!
    • 2+♣ - do koloru
    • 2♦ - zalicytuj swoją starszą 4ke
    • 2♥/♠ - własny kolor, NF!!!
    • 2nt - naturalne, bilans
  • wyższe - jak otwarcia
  • Wejścia po licytacji przeciwników 1♣-1nt:

  • ktr - coś w starych, 13+PC lub objaśniająca
  • 2♣ - 5-4 na starych, 7+PC
  • Wejścia po otwarciu przeciwnika 1♦:

  • 1ba - 8-15PC, 5+♣ bez 4♥/♠
  • 2♣ - 8-15PC, 5+♣ i 4♥/♠
    • analogicznie do 1♣-1ba

    Wejścia po otwarciu przeciwnika 1♥/♠:

  • 1nt - 5+♣/♦ i 4+♠/♥
  • Wejścia po otwarciu przeciwnika 1nt:

  • siła wejść dowolna (im większy układ tym może być mniejsza) ale z zachowaniem ostrożności
  • ktr - 5+♣/♦-4+♥/♠ 5ka młodsza i 4ka starsza (lub większy układ)
  • 2♣ - 5+♥/♠-4+♠/♥ co najmniej 5-4 na starych
  • 2♦ - 6+♥/♠ mono-kolor starszy
  • 2♥/♠ -5+♥/♠ i 4w młodym 5ka licytowana i 4młodsza
  • 2nt - 5+♣-5+♦ młode
  • Wejścia po otwarciu przeciwnika 2♦ multi:

  • ktr - negatywna do wariantu z ♠ (czyli 4+♥) lub objaśniająca
    • (pas)
      • 2ba - Lebenzol
  • 4♣ - 5+♣ i 5+stary
  • 4♦ - 5+♦ i 5+stary
  • Wejścia po otwarciu przeciwnika 2♥/♠ monokolor:

  • ktr - negatywna lub objaśniająca
    • (pas)
      • 2ba - Lebenzol
  • 4♣ - 5+♣ i 5+stary różny od koloru otwarcia
  • 4♦ - 5+♦ i 5+stary różny od koloru otwarcia
  • Wejścia po otwarciu przeciwnika 2♦ wilkosz:

  • ktr - negatywna do wariantu z ♠ (czyli 4+♥) lub objaśniająca
  • Wejścia po otwarciu przeciwnika 2nt na młodych:

  • ktr - siła, kontruje 1 młody lub objaśniająca
  • 3♣ - układ dwukolorowy na starych, kiery lepsze
  • 3♦ - układ dwukolorowy na starych, piki lepsze
  • 3♥/♠ - naturalne
  • Wist:

    Ustalenia ogólne:

  • Zdrowy rozsądek ("rzucamy co potrzeba", wychodzimy lavinthalem) w sytuacjach oczywistych obowiązuje ponad wszystkimi zasadami.
  • wist odmienny - bez żadnych zmian, np. wist z AK królem oznacza AK sec lub prośbę o odblokowanie się damą (AKW10...).
  • zrzutki ilościowe odwrotne - rzucane w większości przypadków
  • lavinthal naturalny - rzucamy nie do koloru i jak jest potrzebny
  • marka/demarka - sporadycznie (sytuacje opisane dalej)
  • Gra w BA:

  • do pierwszego wistu:
    • marka/demarka - jeśli w stole jest conajwyżej dubel w kolorze wistu
    • ilościówka - jeśli w stole są 3 lub więcej karty w kolorze wistu
  • potem potwierdzenie wistu - z obu rąk (chyba że w oczywisty sposób jest potrzena inna zrzutka, np. ilościówka żeby partner wiedział czy ma puszczać z asem)
  • Gra w kolor:

  • marka/demarka właściwie możliwa tylko przy wiście na wysokie (od 5) kontrakty (chyba że w oczywisty sposób z licytacji wynika dysponujemy figurami w tym kolorze i trzeba rzucić ilościówkę dla sprawdznia "czy przechodzi" lub lavinthala - jeśli wiadomo "czy przechodzi" i nie mamy ustalonego drugiego koloru)