= System pary Iza Jaworska - Piotr Beling = == Otwarcia: == 1♣ - [11,5-14PC w składzie równym](1) lub [15,5+PC i 5+♣](2) lub [18,5+PC](3) 1♦ - [11,5-18PC 5+♦ lub 4♦-4-4-1](1) lub [11,5-15PC 4♦-5♣](2) 1♥ -11,5-18PC 5+♥, przy dużej dysproporcji nie wyklucza 5pików 1♠ -11,5-18PC 5+♠ 1nt - 15 - 17,5 PC, skład równy, bez 5♥/♠ 2♣ - 11,5 - 15PC 6+♣ lub 5+♣-4+♥/♠, absolutnie wykluczone jest 11PC z brzydkimi treflami na 1 i 2 ręku! 2♦ - wilkosz 5-10PC 5+stary i 5+inny 2♥ - 6+♥ blok 2♠ - 6+♠ blok 2nt - 5+♣ i 5+♦ 3♣/♦/♥/♠ - ładne 6+♣/♦/♥/♠ (po partii i na 1 i 2 ręku odpowiedzialne) 3nt - pełny młody bez stopera bocznego 4♣ - blok na 8+♣ 4♦ - blok na 8+♦ 4♥ - około 8 lew na kierach 4♠ - około 8 lew na pikach 4nt - 6+♣ i 6+♦ == Dalsza licytacja: == === Licytacja po otwarciu 1♣: === 1♦ - [0-6PC](1) lub [15+PC bez starszej czwórki i młodszej piątki](2) lub [7-9PC 6+♣/♦](3) 1♥/♠ - [11,5-15,5PC 3-4♥/♠] lub [15,5-17PC 4♥/♠ i 5+♣] lub [18-acol PC 5♥/♠] 2nt - (2) 17+PC 3♣/♦ - (3) 3nt - (2) 15-16PC 1nt - 19-22PC, skład równy, mogą być starsze 4ki i brzydkie 6♦ 2♣ - 18+PC, 5+♣, nie wyklucza 4♥/♠ 2♦ - GF inne - naturalne, NF 2♦ - acol //TODO dalsza licytacja do dopracowania 2♥ - 0-3PC inne - 4+PC, naturalne 2♥ - 6+♥, 19+PC 2♠ - 6+♠, 19+PC 2nt - 22-24PC, skład równy, nie wyklucza 4♥/♠ 3♣ - 15,5-17PC, 6+♣ (dobrych), wyklucza 4♥/♠ 3♦ - 19+PC, ładne 6+♦ 1♥/♠ - 7+PC, 4+♥/♠., jeśli zawiera 5+♣/♦ to do 13PC 1♠/nt 2♣ - pro 2♦ - dół bez fitu 2 kolor partnera - dół z fitem 2 drugi stary - góra z fitem 2nt - góra bez fitu //tym na razie nie gramy: 2♦ - dół bez fitu 2♥ (drugi stary) - fit i 4♥ *dół* 2 kolor partnera - dół z fitem //czyli wszystkie odzywki do koloru pytania włącznie oznaczają dół, pozostałe górę 2nt - góra bez fitu inne - góra z fitem, naturalne //--koniec tego czym nie gramy 3♣ - 6+♣ NF 2♣ - 15,5+PC i 5+♣ 2♦ - 10+PC, GF, nic nie mówi o karach inne - nie forsują 2♦ - odwrotka (po 1♥ przy 3♥ raczej wyklucza 4♠) 44556677... 2nt - silny trefl w składzie równym bez fitu i 4+pików, może być 5♦ (nawet 5♦ i 4♣) 3♣ - 15,5-17PC, 6+♣ (dobrych), wyklucza 4♥/♠ 3♦ - (3) na 6+♦ 3 w kolor partnera - około 16PC i [4♥/♠-5♣] lub [4-4-4-1♦] 3nt - 18-19PC, skład równy, bez fitu i aspiracji (mało asów) 1nt - 7-11PC, bez 4+C/P, może być młodsza 6ka 2♣ - (2) lub (3) z 5+♣ 2♦ - (3) z 5+♦ lub ze składem równym 2♥ - 3♥, 2♠, 44 2♠ - 3♠, 2♥, 44 2nt - 4333 3♣/♦ - 5+♣/♦ 2♥/♠ - (3) z 5+♥/♠ 2nt - góra (1), wzorcowo 14PC i 5♣ 3♣ - 15,5-17PC, 6+♣, wyklucza 4♥/♠ 2♣/♦ - 5+♣/♦, jeśli są 4♥/♠ to GF (jeśli nie ma siły na GF to licytujemy starszą 4kę) 2♥/♠ - 4♥/♠, *nadwyżka GF* 2nt - dół *nie wyklucza 4♥/♠*, NF 3♥/♠ - 4♥/♠ GF 3 w kolor partnera - dół, fit, NF 3♥/♠ - 4♥/♠ GF 2♥ - 5♠ i 4♥, 6-8PC 2♠ - skład równy, transfer na 2/3nt, conajmniej inwit 2nt - (1) dół 3♣ - (2) lub (3) 3♦/♥/♠ - (3), naturalne 3nt - (1) góra 2nt - 11-13PC (bilans), skład równy bez 4♥/♠ 3♣/♦ - 6+♣/♦ 9-11PC, inwit 3♥/♠ - 7+♥/♠ z dwiema figurami starszymi, nic bokiem 3nt - 13-15PC (bilans), skład równy bez 4♥/♠ (ktr) pas - negat, 3+♣ rktr - 10+PC 1♦ - negat, bez 3+♣ albo z jakimś układem 2♣/♦ - 5+♣/♦, 7-11PC, NF 2♥/♠ - 5+♥/♠, 4-7PC, NF 2ba - młode, 4-7PC (1♦) ktr - 4-5♥ i 4♠ 7+PC 2♣/♦ - 5+♣/♦, 7-11PC, NF 2♥/♠ - 5+♥/♠, 4-7PC, NF (1♥) ktr - negatywna, bez 4♠, możliwość gry w oba młode, np. 3♠2♥44 2♣/♦ - 5+♣/♦, 7-11PC, NF (1♠) ktr - 4+♥ 7+PC 2♣/♦ - 5+♣/♦, 7-11PC, NF (1ba) - klasyczne ktr - siła, karna 2♣ - 4+♥-4+♠ 2♦ - 5+♥ 2♥ - 5+♠ 2♠ - transfer na ♣ 2ba - transfer na ♦ === Licytacja po otwarciu 1♦: === 1♥/♠ - 7+PC, 4♥/♠ 1♠ 2♣ - 4ty kolor 1nt 2♣ - pro, patrz: 1♣ - 1♥/♠ - 1NT 2♣ - 5-4 na młodych 11,5-15PC 2ba - 6+♦ bez 3 w kolorze partnera, 16-18PC 3♣ - 4+♣ 16-18PC 3♦ - 6+♦ i 3 w kolorze partnera, 16-18PC 1ba 2♣ - 5-4 na młodych 11,5-15PC 2♦ - 10+PC, bez 4♥/♠, forsuje do 3♦ (1♥) ktr - negatywna (czarne), mogą być 4♠, wyklucza fit ♦ 1♠ - 4+♠, lekko sugeruje fit ♦ === Licytacja po otwarciu 1♥/♠ (oznaczmy kolor otwarcia jako "o"): === 1nt - 7-11pc (pół-forsujące nt), wyklucza 3+o, może zawierać b. różne składy (gdy siła nie pozwala licytować wyżej) 2♣ - 4+♣ lub 15-16PC w składzie równym, NF ale trzeba ostrożnie pasować (z niezłą tolerancją trefl) 2♦ - 4+♦, NF 2♥ - 6+♥ NF (po otwarciu 1♥) / 4+♥ NF (po otwarciu 1♠) 2♠ - 4+♠ F (po otwarciu 1♥) / 6+♠ NF (po otwarciu 1♠) 2nt - 16+PC, bez innej 5ki, może być słabe 6♥/♠ 3kolor inny niż o - 5+licytowany kolor 16+PC 3o - ładne 6+o, mocny inwit, NF 3nt - 17+PC, 5o332, NF 2♣ - [5+♣ GF](1) lub [6+♣, 2-o, inwit, F](2) lub [3+o GF](3) 2♦/♥/o (do 2o włącznie) o zalicytowany jak najniżej - (3) 3♣ - (2) //uwaga: NF więc z forsującą i ładnymi 6+♣ nie wolno tego powiedzieć (wtedy zazwyczaj licytujemy 2nt) inne - (1), naturalne wskazanie licytowanej 4ki 2♦ - [5+♦ GF](1) lub [6+♦, inwit](2) analogicznie, j.w. //uwaga: wszystkie odzywki na poziomie 2o lub wyższym obiecują fit w kolorze otwarcia (3+o) i naturalnie wskazują kolor 2o - 3+o, NF 2nt - 3+o, bez bocznej 5ki, inwit 3♣/♦ - 5+♣/♦ i 3+o, inwit 3o - NF 4o - NF inne - q-bid, GF 3nt - bilans, 3o, skład równy (4333) z trzymaniem w 2gim starym (ktr) rktr - siła, może zawierać monokolory 1nt - jak bez ktr 2♣/♦ - nat. NF 2o - 3+o, 5+PC inne - jak bez ktr, kolor + fit === Licytacja po otwarciu 1nt: === 2♣ - 4+♥/♠, stayman (pytanie o 4 starszą) 2♦ - brak 4♥/♠ pas - 5+♦ i 4+♥/♠ albo 4441♣ 2♥ - 5+♥, 4+♠, NF 2♠ - 5+♠, 4+♥, NF 2nt - inwit do 3nt 3♣ - 5+♣ i 4♥/♠, NF, lekki inwit 3♦ - nat., F 3♥ - 4+♥ i 5+♠ GF (smoleń) 3♠ - 5+♥ i 4+♠ GF (smoleń) 2♥ - 4♥ (i może 4♠) 2♠ - 5,5+♣/♦ i 4♠, lekki inwit, NF 2nt - inwit do 3nt, 4♠ 3♣/♦/♠ - 4+♥, GF, nat. wsk. wart. 2♠ - 4♠ (bez 4♥) 2nt - inwit do 3nt, 4♥ 3♣/♦ - 5,5+♣/♦ i 4♥, NF!!! 3♥ - 4+♠, GF (nic nie mówi o kierach)!!! 2♦/♥ - transfer na ♥/♠ 2nt - 3♥/♠, ładne 17+PC //góra na 3ce z usupełnieniem 3♦/♥, 4♦/♥ - wtórny transfer 3♣ - 4♥/♠ 16,5+PC, po 2♥ nat. wkazanie wart. //góra na 4ce 3♦/♥, 4♦/♥ - wtórny transfer 3♦ - (niedopuszczelne po 2♦ bo wymusiło by czasami grę ze złej reki) 4♥/♠ 16,5+PC //góra na 4ce 3♥, 4♥ - wtórny transfer 3♥/♠ - 4♥/♠, 16,5+PC (zabezpieczenie przed niedolicytowaniem końcówki) //dół na 4ce 2♠ - transfer na ♣ lub inwit w składzie równym 2nt - dół pas - był inwit 3♣ - ♣, NF inne - naturalne i ♣, F 3♣ - góra 2nt - transfer na ♦ === Licytacja po otwarciu 2♣: === 2♦ - pytanie (jest jedyną możliwością sforsowania) 2♥ - 4♥ 2♠ - dalsze pytanie, odpowiadający naturalnie opisuje skład 2♠ - 4♠ 2nt - dalsze pytanie, odpowiadający naturalnie opisuje skład 2nt - 6+♣, brak 4♥/♠, ładna karta lub nadająca się do zajęcia NT 3♣ - NF 3♣ - 6+♣, brak 4♥/♠, brzydka karta 2♥/♠ - NF 2nt - bilans, NF 3♣ - fit, NF (może być 0PC) 3♦/♥/♠ - 6+♦/♥/♠ inwit, bez fitu, NF 3nt - bilans, NF === Licytacja po otwarciu 2♦ (wilkosz) === ktr (przeciwnik) pas - do koloru rktr - siła 2♥/♠ - do koloru 2nt - pytanie 3♣ - 5+♣ i 5+♥/♠ 3♦ - pytanie o starszy 3♥ - 5+♥ 3♠ - 5+♠ //kolejne odp. wykluczają 5+♣ 3♦ - 5+♦ i 5+♥ //kolor licytowany i następny 3♥ - 5+♥ i 5+♠ //kolor licytowany i następny 3♠ - 5+♠ i 5+♦ //jedyny pozostały układ, nie objęty żadną niższą odpowiedzią 3♣ - inwit z własnym ładnym starszym 6+!!! 3 w kolor inwitu - dół 4 w kolor inwitu - góra inne - naturalne wskazanie wartości 3♦ - inwit z fitami w starych 3♥/♠ - do koloru, blok 3nt - NF 4♣ - pokaż kolor starszy transferem !!! 4♦ - pokaż kolor starszy !!! 4♥ - na własnych kierach, NF !!! 4♠ - na własnych pikach, NF !!! === Licytacja po otwarciu 2nt (5+♣ i 5+♦) === 3♣ - do koloru 3♦ - do koloru 3♥ - pytanie o najkrótszy kolor 3♠ - krótsze ♠ 3nt - krótsze ♥ 4♣ - 6+♣ 4♦ - 6+♦ == Licytacja dwustronna: == === Wejścia, ustalenia ogólne: === q-bid michelsa na pkt. przedzielonych tj. do 11 albo od 15 po 2♣ drury, odp.: 2♦ - dół albo góra inne - średnia karta, nat. po 2♣ drury i interwencji, odp.: pas - dół (7-11PC) ktr lub rktr - dobre wejście (od 12PC) kolor przeciwnika - góra wejścia inne - 7-12PC nadwyżką układową (5-4 lub 6+), chyba że ta siła 7-12PC dla danego układu została wykluczona przez inne możliwe wcześniej wejścia, wtedy siła większa === Wejścia po otwarciu przeciwnika 1♣: === ktr - [13+PC 3+-4+ w starych] lub [objaśniająca] 1♦ - negat 1♥/♠ - 7+PC i 5+♥/♠ (ładne jeśli poniżej 10PC) 1nt - 15-18PC, skład równy 2♣ - 8-15PC, 5+♣ wyższe - jak otwarcia === Wejścia po licytacji przeciwników 1♣-1nt: === ktr - coś w starych, 13+PC lub objaśniająca 2♣ - 5-4 na starych, 7+PC === Wejścia po otwarciu przeciwnika 1♦: === 1♥/♠ - 7+PC i 5+♥/♠ (ładne jeśli poniżej 10PC) 1nt - 15-18PC, skład równy //może kiedyś: 1ba - 8-15PC, 5+♣ i 4♥/♠ 2♣ - 8-15PC, 5+♣ bez 4♥/♠ === Wejścia po otwarciu przeciwnika 1♥/♠: === 1nt - 15-18PC, skład równy 2♣/♦/♥/♠ - transfer na ♦/♥/♠/♣, ale transfer na kolor przeciwnika to druga starsza 4ka 2nt - bilans //może kiedyś: 1ba - 5+młody i 4+♠/♥ === Wejścia po otwarciu przeciwnika 1nt: === //siła wejść dowolna (im większy układ tym może być mniejsza) ale z zachowaniem ostrożności ktr - 5+♣/♦-4+♥/♠ //5ka młodsza i 4ka starsza (lub większy układ) 2♣ - 5+♥/♠-4+♠/♥ //co najmniej 5-4 na starych 2♦ - 6+♥/♠ //mono-kolor starszy 2♥/♠ -5+♥/♠ i 4w młodym //5ka licytowana i 4młodsza 2nt - 5+♣-5+♦ //młode === Wejścia po otwarciu przeciwnika 2♦ multi: === ktr - negatywna do wariantu z ♠ (czyli 4+♥) lub objaśniająca (pas) 2ba - Lebenzol 4♣ - 5+♣ i 5+stary 4♦ - 5+♦ i 5+stary === Wejścia po otwarciu przeciwnika 2♥/♠ monokolor: === ktr - negatywna lub objaśniająca (pas) 2ba - Lebenzol 4♣ - 5+♣ i 5+stary różny od koloru otwarcia 4♦ - 5+♦ i 5+stary różny od koloru otwarcia === Wejścia po otwarciu przeciwnika 2♦ wilkosz: === ktr - negatywna do wariantu z ♠ (czyli 4+♥) lub objaśniająca === Wejścia po otwarciu przeciwnika 2nt na młodych: === ktr - siła, kontruje 1 młody lub objaśniająca 3♣ - układ dwukolorowy na starych, kiery lepsze 3♦ - układ dwukolorowy na starych, piki lepsze 3♥/♠ - naturalne == Wist: == === Ustalenia ogólne: === Zdrowy rozsądek ("rzucamy co potrzeba", wychodzimy lavinthalem) w sytuacjach oczywistych obowiązuje ponad wszystkimi zasadami. wist odmienny - bez żadnych zmian, np. wist z AK królem oznacza AK sec lub prośbę o odblokowanie się damą (AKW10...). zrzutki ilościowe odwrotne - rzucane w większości przypadków lavinthal naturalny - rzucamy nie do koloru i jak jest potrzebny marka/demarka - sporadycznie (sytuacje opisane dalej) ==== Gra w BA: ==== do pierwszego wistu: marka/demarka - jeśli w stole jest conajwyżej dubel w kolorze wistu ilościówka - jeśli w stole są 3 lub więcej karty w kolorze wistu potem potwierdzenie wistu - z obu rąk (chyba że w oczywisty sposób jest potrzena inna zrzutka, np. ilościówka żeby partner wiedział czy ma puszczać z asem) ==== Gra w kolor: ==== marka/demarka właściwie możliwa tylko przy wiście na wysokie (od 5) kontrakty (chyba że w oczywisty sposób z licytacji wynika dysponujemy figurami w tym kolorze i trzeba rzucić ilościówkę dla sprawdznia "czy przechodzi" lub lavinthala - jeśli wiadomo "czy przechodzi" i nie mamy ustalonego drugiego koloru)