System pary Iza Jaworska - Piotr Beling
Otwarcia:
- 1♣ - [11,5-14PC w składzie równym](1) lub [15,5+PC i 5+♣](2) lub [18,5+PC](3)
- 1♦ - [11,5-18PC 5+♦ lub 4♦-4-4-1](1) lub [11,5-15PC 4♦-5♣](2)
- 1♥ -11,5-18PC 5+♥, przy dużej dysproporcji nie wyklucza 5pików
- 1♠ -11,5-18PC 5+♠
- 1nt - 15 - 17,5 PC, skład równy, bez 5♥/♠
- 2♣ - 11,5 - 15PC 6+♣ lub 5+♣-4+♥/♠, absolutnie wykluczone jest 11PC z brzydkimi treflami na 1 i 2 ręku!
- 2♦ - wilkosz 5-10PC 5+stary i 5+inny
- 2♥ - 6+♥ blok
- 2♠ - 6+♠ blok
- 2nt - 5+♣ i 5+♦
- 3♣/♦/♥/♠ - ładne 6+♣/♦/♥/♠ (po partii i na 1 i 2 ręku odpowiedzialne)
- 3nt - pełny młody bez stopera bocznego
- 4♣ - blok na 8+♣
- 4♦ - blok na 8+♦
- 4♥ - około 8 lew na kierach
- 4♠ - około 8 lew na pikach
- 4nt - 6+♣ i 6+♦
Dalsza licytacja:
Licytacja po otwarciu 1♣:
- 1♦ - [0-6PC](1) lub [15+PC bez starszej czwórki i młodszej piątki](2) lub [7-9PC 6+♣/♦](3)
- 1♥/♠ - [11,5-15,5PC 3-4♥/♠] lub [15,5-17PC 4♥/♠ i 5+♣] lub [18-acol PC 5♥/♠]
- 2nt - (2) 17+PC
- 3♣/♦ - (3)
- 3nt - (2) 15-16PC
- 1nt - 19-22PC, skład równy, mogą być starsze 4ki i brzydkie 6♦
- 2♣ - 18+PC, 5+♣, nie wyklucza 4♥/♠
- 2♦ - GF
- inne - naturalne, NF
2♦ - acol TODO dalsza licytacja do dopracowania- 2♥ - 0-3PC
- inne - 4+PC, naturalne
2♥ - 6+♥, 19+PC
2♠ - 6+♠, 19+PC
2nt - 22-24PC, skład równy, nie wyklucza 4♥/♠
3♣ - 15,5-17PC, 6+♣ (dobrych), wyklucza 4♥/♠
3♦ - 19+PC, ładne 6+♦
1♥/♠ - 7+PC, 4+♥/♠., jeśli zawiera 5+♣/♦ to do 13PC- 1♠/nt
- 2♣ - pro
- 2♦ - dół bez fitu
- 2 kolor partnera - dół z fitem
- 2 drugi stary - góra z fitem
- 2nt - góra bez fitu
- tym na razie nie gramy:
- 2♦ - dół bez fitu
- 2♥ (drugi stary) - fit i 4♥ dół
- 2 kolor partnera - dół z fitem
- czyli wszystkie odzywki do koloru pytania włącznie oznaczają dół, pozostałe górę
- 2nt - góra bez fitu
- inne - góra z fitem, naturalne
- --koniec tego czym nie gramy
- 3♣ - 6+♣ NF
2♣ - 15,5+PC i 5+♣- 2♦ - 10+PC, GF, nic nie mówi o karach
- inne - nie forsują
2♦ - odwrotka (po 1♥ przy 3♥ raczej wyklucza 4♠)
2nt - silny trefl w składzie równym bez fitu i 4+pików, może być 5♦ (nawet 5♦ i 4♣)
3♣ - 15,5-17PC, 6+♣ (dobrych), wyklucza 4♥/♠
3♦ - (3) na 6+♦
3 w kolor partnera - około 16PC i [4♥/♠-5♣] lub [4-4-4-1♦]
3nt - 18-19PC, skład równy, bez fitu i aspiracji (mało asów)
1nt - 7-11PC, bez 4+C/P, może być młodsza 6ka- 2♣ - (2) lub (3) z 5+♣
- 2♦ - (3) z 5+♦ lub ze składem równym
- 2♥ - 3♥, 2♠, 44
- 2♠ - 3♠, 2♥, 44
- 2nt - 4333
- 3♣/♦ - 5+♣/♦
2♥/♠ - (3) z 5+♥/♠
2nt - góra (1), wzorcowo 14PC i 5♣
3♣ - 15,5-17PC, 6+♣, wyklucza 4♥/♠
2♣/♦ - 5+♣/♦, jeśli są 4♥/♠ to GF (jeśli nie ma siły na GF to licytujemy starszą 4kę)- 2♥/♠ - 4♥/♠, nadwyżka GF
- 2nt - dół nie wyklucza 4♥/♠, NF
3 w kolor partnera - dół, fit, NF
2♥ - 5♠ i 4♥, 6-8PC
2♠ - skład równy, transfer na 2/3nt, conajmniej inwit- 2nt - (1) dół
- 3♣ - (2) lub (3)
- 3♦/♥/♠ - (3), naturalne
- 3nt - (1) góra
2nt - 11-13PC (bilans), skład równy bez 4♥/♠
3♣/♦ - 6+♣/♦ 9-11PC, inwit
3♥/♠ - 7+♥/♠ z dwiema figurami starszymi, nic bokiem
3nt - 13-15PC (bilans), skład równy bez 4♥/♠
(ktr)- pas - negat, 3+♣
- rktr - 10+PC
- 1♦ - negat, bez 3+♣ albo z jakimś układem
- 2♣/♦ - 5+♣/♦, 7-11PC, NF
- 2♥/♠ - 5+♥/♠, 4-7PC, NF
- 2ba - młode, 4-7PC
(1♦)- ktr - 4-5♥ i 4♠ 7+PC
- 2♣/♦ - 5+♣/♦, 7-11PC, NF
- 2♥/♠ - 5+♥/♠, 4-7PC, NF
(1♥)- ktr - negatywna, bez 4♠, możliwość gry w oba młode, np. 3♠2♥44
- 2♣/♦ - 5+♣/♦, 7-11PC, NF
(1♠)- ktr - 4+♥ 7+PC
- 2♣/♦ - 5+♣/♦, 7-11PC, NF
(1ba) - klasyczne- ktr - siła, karna
- 2♣ - 4+♥-4+♠
- 2♦ - 5+♥
- 2♥ - 5+♠
- 2♠ - transfer na ♣
- 2ba - transfer na ♦
Licytacja po otwarciu 1♦:
1♥/♠ - 7+PC, 4♥/♠
1nt- 2♣ - pro, patrz: 1♣ - 1♥/♠ - 1NT
2♣ - 5-4 na młodych 11,5-15PC
2ba - 6+♦ bez 3 w kolorze partnera, 16-18PC
3♣ - 4+♣ 16-18PC
3♦ - 6+♦ i 3 w kolorze partnera, 16-18PC
1ba- 2♣ - 5-4 na młodych 11,5-15PC
2♦ - 10+PC, bez 4♥/♠, forsuje do 3♦
(1♥)- ktr - negatywna (czarne), mogą być 4♠, wyklucza fit ♦
- 1♠ - 4+♠, lekko sugeruje fit ♦
Licytacja po otwarciu 1♥/♠ (oznaczmy kolor otwarcia jako "o"):
1nt - 7-11pc (pół-forsujące nt), wyklucza 3+o, może zawierać b. różne składy (gdy siła nie pozwala licytować wyżej)- 2♣ - 4+♣ lub 15-16PC w składzie równym, NF ale trzeba ostrożnie pasować (z niezłą tolerancją trefl)
- 2♦ - 4+♦, NF
- 2♥ - 6+♥ NF (po otwarciu 1♥) / 4+♥ NF (po otwarciu 1♠)
- 2♠ - 4+♠ F (po otwarciu 1♥) / 6+♠ NF (po otwarciu 1♠)
- 2nt - 16+PC, bez innej 5ki, może być słabe 6♥/♠
- 3kolor inny niż o - 5+licytowany kolor 16+PC
- 3o - ładne 6+o, mocny inwit, NF
- 3nt - 17+PC, 5o332, NF
2♣ - [5+♣ GF](1) lub [6+♣, 2-o, inwit, F](2) lub [3+o GF](3)- 2♦/♥/o (do 2o włącznie)
- o zalicytowany jak najniżej - (3)
- 3♣ - (2) uwaga: NF więc z forsującą i ładnymi 6+♣ nie wolno tego powiedzieć (wtedy zazwyczaj licytujemy 2nt)
- inne - (1), naturalne wskazanie licytowanej 4ki
2♦ - [5+♦ GF](1) lub [6+♦, inwit](2)
uwaga: wszystkie odzywki na poziomie 2o lub wyższym obiecują fit w kolorze otwarcia (3+o) i naturalnie wskazują kolor
2o - 3+o, NF
2nt - 3+o, bez bocznej 5ki, inwit
3♣/♦ - 5+♣/♦ i 3+o, inwit- 3o - NF
- 4o - NF
- inne - q-bid, GF
3nt - bilans, 3o, skład równy (4333) z trzymaniem w 2gim starym
(ktr)- rktr - siła, może zawierać monokolory
- 1nt - jak bez ktr
- 2♣/♦ - nat. NF
- 2o - 3+o, 5+PC
- inne - jak bez ktr, kolor + fit
Licytacja po otwarciu 1nt:
2♣ - 4+♥/♠, stayman (pytanie o 4 starszą)- 2♦ - brak 4♥/♠
- pas - 5+♦ i 4+♥/♠ albo 4441♣
- 2♥ - 5+♥, 4+♠, NF
- 2♠ - 5+♠, 4+♥, NF
- 2nt - inwit do 3nt
- 3♣ - 5+♣ i 4♥/♠, NF, lekki inwit
- 3♦ - nat., F
- 3♥ - 4+♥ i 5+♠ GF (smoleń)
- 3♠ - 5+♥ i 4+♠ GF (smoleń)
2♥ - 4♥ (i może 4♠)- 2♠ - 5,5+♣/♦ i 4♠, lekki inwit, NF
- 2nt - inwit do 3nt, 4♠
- 3♣/♦/♠ - 4+♥, GF, nat. wsk. wart.
2♠ - 4♠ (bez 4♥)- 2nt - inwit do 3nt, 4♥
- 3♣/♦ - 5,5+♣/♦ i 4♥, NF!!!
- 3♥ - 4+♠, GF (nic nie mówi o kierach)!!!
2♦/♥ - transfer na ♥/♠- 2nt - 3♥/♠, ładne 17+PC góra na 3ce z usupełnieniem
- 3♦/♥, 4♦/♥ - wtórny transfer
3♣ - 4♥/♠ 16,5+PC, po 2♥ nat. wkazanie wart. góra na 4ce- 3♦/♥, 4♦/♥ - wtórny transfer
3♦ - (niedopuszczelne po 2♦ bo wymusiło by czasami grę ze złej reki) 4♥/♠ 16,5+PC góra na 4ce
3♥/♠ - 4♥/♠, 16,5+PC (zabezpieczenie przed niedolicytowaniem końcówki) dół na 4ce
2♠ - transfer na ♣ lub inwit w składzie równym- 2nt - dół
- pas - był inwit
- 3♣ - ♣, NF
- inne - naturalne i ♣, F
3♣ - góra
2nt - transfer na ♦
Licytacja po otwarciu 2♣:
2♦ - pytanie (jest jedyną możliwością sforsowania)- 2♥ - 4♥
- 2♠ - dalsze pytanie, odpowiadający naturalnie opisuje skład
2♠ - 4♠- 2nt - dalsze pytanie, odpowiadający naturalnie opisuje skład
2nt - 6+♣, brak 4♥/♠, ładna karta lub nadająca się do zajęcia NT
3♣ - 6+♣, brak 4♥/♠, brzydka karta
2♥/♠ - NF
2nt - bilans, NF
3♣ - fit, NF (może być 0PC)
3♦/♥/♠ - 6+♦/♥/♠ inwit, bez fitu, NF
3nt - bilans, NF
Licytacja po otwarciu 2♦ (wilkosz)
ktr (przeciwnik)- pas - do koloru
- rktr - siła
2♥/♠ - do koloru
2nt - pytanie
kolejne odp. wykluczają 5+♣
3♦ - 5+♦ i 5+♥ kolor licytowany i następny
3♥ - 5+♥ i 5+♠ kolor licytowany i następny
3♠ - 5+♠ i 5+♦ jedyny pozostały układ, nie objęty żadną niższą odpowiedzią
3♣ - inwit z własnym ładnym starszym 6+!!!- 3 w kolor inwitu - dół
- 4 w kolor inwitu - góra
- inne - naturalne wskazanie wartości
3♦ - inwit z fitami w starych
3♥/♠ - do koloru, blok
3nt - NF
4♣ - pokaż kolor starszy transferem !!!
4♦ - pokaż kolor starszy !!!
4♥ - na własnych kierach, NF !!!
4♠ - na własnych pikach, NF !!!
Licytacja po otwarciu 2nt (5+♣ i 5+♦)
3♣ - do koloru
3♦ - do koloru
3♥ - pytanie o najkrótszy kolor- 3♠ - krótsze ♠
- 3nt - krótsze ♥
- 4♣ - 6+♣
- 4♦ - 6+♦
Licytacja dwustronna:
Wejścia, ustalenia ogólne:
q-bid michelsa na pkt. przedzielonych tj. do 11 albo od 15
po 2♣ drury, odp.:- 2♦ - dół albo góra
- inne - średnia karta, nat.
po 2♣ drury i interwencji, odp.:- pas - dół (7-11PC)
- ktr lub rktr - dobre wejście (od 12PC)
- kolor przeciwnika - góra wejścia
- inne - 7-12PC nadwyżką układową (5-4 lub 6+), chyba że ta siła 7-12PC dla danego układu została wykluczona przez inne możliwe wcześniej wejścia, wtedy siła większa
Wejścia po otwarciu przeciwnika 1♣:
ktr - [13+PC 3+-4+ w starych] lub [objaśniająca]
1♥/♠ - 7+PC i 5+♥/♠ (ładne jeśli poniżej 10PC)
1nt - 15-18PC, skład równy
2♣ - 8-15PC, 5+♣
wyższe - jak otwarcia
Wejścia po licytacji przeciwników 1♣-1nt:
ktr - coś w starych, 13+PC lub objaśniająca
2♣ - 5-4 na starych, 7+PC
Wejścia po otwarciu przeciwnika 1♦:
1♥/♠ - 7+PC i 5+♥/♠ (ładne jeśli poniżej 10PC)
1nt - 15-18PC, skład równy
może kiedyś: 1ba - 8-15PC, 5+♣ i 4♥/♠
2♣ - 8-15PC, 5+♣ bez 4♥/♠
Wejścia po otwarciu przeciwnika 1♥/♠:
1nt - 15-18PC, skład równy- 2♣/♦/♥/♠ - transfer na ♦/♥/♠/♣, ale transfer na kolor przeciwnika to druga starsza 4ka
- 2nt - bilans
- może kiedyś: 1ba - 5+młody i 4+♠/♥
Wejścia po otwarciu przeciwnika 1nt:
siła wejść dowolna (im większy układ tym może być mniejsza) ale z zachowaniem ostrożności
ktr - 5+♣/♦-4+♥/♠ 5ka młodsza i 4ka starsza (lub większy układ)
2♣ - 5+♥/♠-4+♠/♥ co najmniej 5-4 na starych
2♦ - 6+♥/♠ mono-kolor starszy
2♥/♠ -5+♥/♠ i 4w młodym 5ka licytowana i 4młodsza
2nt - 5+♣-5+♦ młode
Wejścia po otwarciu przeciwnika 2♦ multi:
ktr - negatywna do wariantu z ♠ (czyli 4+♥) lub objaśniająca
4♣ - 5+♣ i 5+stary
4♦ - 5+♦ i 5+stary
Wejścia po otwarciu przeciwnika 2♥/♠ monokolor:
ktr - negatywna lub objaśniająca
4♣ - 5+♣ i 5+stary różny od koloru otwarcia
4♦ - 5+♦ i 5+stary różny od koloru otwarcia
Wejścia po otwarciu przeciwnika 2♦ wilkosz:
ktr - negatywna do wariantu z ♠ (czyli 4+♥) lub objaśniająca
Wejścia po otwarciu przeciwnika 2nt na młodych:
ktr - siła, kontruje 1 młody lub objaśniająca
3♣ - układ dwukolorowy na starych, kiery lepsze
3♦ - układ dwukolorowy na starych, piki lepsze
3♥/♠ - naturalne
Wist:
Ustalenia ogólne:
Zdrowy rozsądek ("rzucamy co potrzeba", wychodzimy lavinthalem) w sytuacjach oczywistych obowiązuje ponad wszystkimi zasadami.
wist odmienny - bez żadnych zmian, np. wist z AK królem oznacza AK sec lub prośbę o odblokowanie się damą (AKW10...).
zrzutki ilościowe odwrotne - rzucane w większości przypadków
lavinthal naturalny - rzucamy nie do koloru i jak jest potrzebny
marka/demarka - sporadycznie (sytuacje opisane dalej)
Gra w BA:
do pierwszego wistu:- marka/demarka - jeśli w stole jest conajwyżej dubel w kolorze wistu
- ilościówka - jeśli w stole są 3 lub więcej karty w kolorze wistu
potem potwierdzenie wistu - z obu rąk (chyba że w oczywisty sposób jest potrzena inna zrzutka, np. ilościówka żeby partner wiedział czy ma puszczać z asem)
Gra w kolor:
marka/demarka właściwie możliwa tylko przy wiście na wysokie (od 5) kontrakty (chyba że w oczywisty sposób z licytacji wynika dysponujemy figurami w tym kolorze i trzeba rzucić ilościówkę dla sprawdznia "czy przechodzi" lub lavinthala - jeśli wiadomo "czy przechodzi" i nie mamy ustalonego drugiego koloru)